"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Sportvoeding

Jongeren die aan sport doen, hebben een evenwichtige voeding nodig. Sportende pubers die regelmatig en gevarieerd eten, krijgen voldoende voedingsstoffen binnen.

Drinken

Om lekker te kunnen sporten is het belangrijk dat je kind voor, tijdens en na het sporten voldoende drinkt. Het lichaam gebruikt vocht voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen, maar ook om de temperatuur op peil te houden. Je transpireert om je lichaam te koelen.

Gewoon water

Het beste advies is gewoon water drinken. Energierijke sportdrankjes (hypertone dranken) zijn niet nodig, omdat je daarmee heel veel suiker binnenkrijgt. Die zijn daarom niet handig als dorstlesser.

Sportvoeding

Sport je kind niet al te intensief, dan kan het toe met gewone voeding. Regelmatig en genoeg eten is voldoende. Vlak voor het sporten eten is niet zo prettig; sporten met een volle maag voelt vervelend. Doet je kind echt intensief aan sport, dan heeft het wel wat extra voeding nodig, bijvoorbeeld een boterham of wat meer warm eten.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.
Laatst gewijzigd op: februari 26, 2013

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande e-mail adressen:

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande telefoonnummers:

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal