"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Gezond gewicht

Laatst gewijzigd op: mei 2, 2018

Een gezond gewicht is belangrijk voor het functioneren van je kind. Het is belangrijk voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor de psychische en emotionele gezondheid van je kind.

Eten

Alles wat kinderen eten heeft invloed op hun gewicht en gezondheid. Het is daarom vooral belangrijk dat je kind gezond eet en niet te veel snoept. Als je kind trek heeft, kun je beter een boterham geven dan een patatje. Kijk ook uit met extraatjes. Bewaar die liever voor speciale momenten. Een appel of een banaan als tussendoortje is bijvoorbeeld beter dan een chocoladereep of ander snoep.

Bewegen is goed voor je kind

Voor een gezond gewicht is het belangrijk dat je kind elke dag minstens een uur flink beweegt. Het is goed om dagelijks buiten te spelen en lopend of met de fiets naar school of vriendjes te gaan. Daarnaast kun je je kind stimuleren een sport te beoefenen, zoals voetbal, turnen, basketbal, korfbal, tennis of zwemmen. Overleg met je kind wat een leuke sport is. Informeer ook eens naar kennismakingscursussen of proeflessen.

Body Mass Index

De Body Mass Index (BMI) is een indicator voor een gezond gewicht. Je kind heeft een gezonde BMI als de verhouding tussen lengte en gewicht klopt. Voor kinderen en jongeren gelden andere BMI-waarden dan voor volwassenen. Dit is voor elke leeftijd anders, omdat je kind nog in de groei is. Je kunt de BMI berekenen op de website van het Voedingscentrum.

Handige apps

  • GroeiGids app – Met de app van de GroeiGids kun je als ouder de groei en ontwikkeling van je kind bijhouden.
  • iGrow – Met de app van TNO kun je eenvoudig zien hoe je kind (van nul tot tien jaar) groeit, hoe lang je kind wordt en of het een gezond gewicht heeft.
  • Zwangerhap – Met de app van het Voedingscentrum kun je de groei en ontwikkeling van je kind in je buik en de eerste jaren daarna volgen.

Filmpje: Wat is een juiste portie voor je kind?

Bron: Voedingscentrum

Een stroopwafel, glas limonade of bakje chips is te groot voor je kind. Dit filmpje geeft op een eenvoudige manier uitleg over welke portie past bij een klein kind.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaande e-mail adressen.

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaand telefoonnummer.

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal