"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Beweegtips

Laatst gewijzigd op: juli 19, 2018

Om gezond en fit te blijven heeft een puber minimaal een uur per dag matig tot zwaar intensieve lichaamsbeweging nodig. Matig intensief bewegen houdt in dat je kind een iets hogere hartslag krijgt, het warmer krijgt en sneller gaat ademhalen. Denk aan stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen. Je kind hoeft dus niet per se te sporten om aan deze norm te voldoen.

Hoe kun je je puber meer laten bewegen?

  • Gaat je kind met de bus of scooter naar school? Stimuleer je kind om te fietsen of te lopen;
  • Stimuleer je kind om na schooltijd met vrienden een halfuurtje te voetballen, te tennissen tegen een muurtje of te skaten;
  • Laat je kind de hond uitlaten (van jezelf of van de buren) voor het naar school gaat;
  • Stimuleer je kind om (samen met jou) te klussen, een strand- of boswandeling te maken, thuis lekker te dansen op jullie favoriete muziek of te joggen of hardlopen;
  • Kijk samen op Unieksporten.nl welke sportverenigingen er bij jullie in de buurt zijn. Misschien vindt je kind klimmen, streetdance, rope skipping, BMX, kitesurfen of zumba leuk?;
  • Op school worden vaak proeflessen gegeven voor verschillende sporten. Vraag de leraar op een ouderavond of dat bij hen ook gebeurt.

Is je kind iets te zwaar? Dan geldt: hoe meer beweging hoe beter.

Calorieverbruik tijdens bewegen

Hieronder kun je zien wat iemand van 60 kilo ongeveer per uur aan energie verbruikt als hij iets onderneemt.

  • Slapen: 60 calorieën;
  • Tv-kijken, lezen, computeren, schoolwerk: 70 calorieën;
  • Buiten spelen: 150 calorieën;
  • Lopen (wandelen): 175 calorieën;
  • Huishoudelijke klusjes: 200 calorieën;
  • Fietsen: 250 calorieën;
  • Sporten (tennis, voetbal, basketbal): 400 calorieën.

Leeftijd, geslacht, gewicht en de lichamelijke activiteiten die je onderneemt, spelen een rol bij de berekening van het calorieverbruik. Ook bij de normale, dagelijkse activiteiten verbruik je energie.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaande e-mail adressen.

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaand telefoonnummer.

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal