"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Vegetarisch

Laatst gewijzigd op: augustus 14, 2013

Als je zwanger bent, kun je prima vegetarisch eten. Het is wel belangrijk dat je genoeg van de voedingsstoffen ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt.

IJzer

IJzer zit in veel plantaardige producten zoals noten en zaden, peulvruchten, soja, seitan, tahoe, tempé en de meeste kant-en-klare vleesvervangers. Plantaardig ijzer zit ook in andere voedingsmiddelen:

  • volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren couscous, bulgur, zilvervliesrijst en volkorenpasta;
  • groente. Vooral groene bladgroente, zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet.

In quorn en kaas zit maar weinig ijzer. Dit zijn daarom geen volwaardige vleesvervangers. En in kaas zit bovendien veel verzadigd vet.

Vitamine C

Vitamine C zorgt ervoor dat plantaardig ijzer makkelijker wordt opgenomen door je lichaam. Het is daarom verstandig om bij elke maaltijd ook groente of fruit te nemen.

Vitamine B12

Vitamine B12 zit in dierlijke producten. Vegetariërs zijn voor vitamine B12 daarom afhankelijk van het eten van eieren, kaas en melkproducten. Producten met vitamine B12 zijn:

  • melk, yoghurt en kwark;
  • kaas;
  • eieren;
  • vis;
  • sojadranken met toegevoegd vitamine B12.

Als je geen of weinig dierlijke producten neemt, slik dan vitamine B12-tabletten. Of gebruik producten waaraan vitamine B12 is toegevoegd.

Visvetzuren

Het eten van vis tijdens de zwangerschap is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van je baby. Deze gezondheidseffecten gelden voor het eten van vis en niet voor het slikken van visoliecapsules.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaande e-mail adressen.

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaand telefoonnummer.

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal