"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Slaaptips

Laatst gewijzigd op: juni 4, 2018

Kinderen hebben voldoende slaap nodig om goed te kunnen groeien en overdag voldoende energie te hebben. Om slaapproblemen te voorkomen, is het handig om je kind vanaf het begin te laten wennen aan vaste slaaprituelen.

Je kind wil niet naar bed

Als je peuter niet wil slapen, ga dan na wat er aan de hand kan zijn.

  • Misschien is je kind bang om te gaan slapen? Laat dan de slaapkamerdeur op een kier of laat een lampje aan. Veel kinderen vinden het dan minder eng om alleen te zijn. Ook een vertrouwde knuffel in bed of een lapje met je lichaamsgeur kunnen helpen.
  • Is je kind nog erg actief? Onderneem geen drukke activiteiten rond bedtijd. Laat je kind niet naar een beeldscherm kijken voor het slapengaan.

Word niet boos als je kind niet naar bed wil, maar herhaal de regels nog een keer. Blijf zelf geduldig en kalm. Een vast ritme en slaapritueel geven duidelijkheid.

Voorlezen of praten

Bijna alle kinderen vinden het leuk om als onderdeel van het slaapritueel nog even te worden voorgelezen. Kleine kinderen kun je eindeloos hetzelfde boekje voorlezen. Je kunt er ook voor kiezen om met je oudere peuter de dag nog even door te nemen. Dit is een goed moment voor kinderen om te vertellen over iets leuks of iets akeligs wat ze hebben beleefd. Als je kind iets naars heeft beleefd, troost het dan en stel het gerust. Spreek een duidelijke slaaptijd af en wees consequent. Als het tijd is dan zorg je ervoor dat er geen afleiding meer is, zodat je kind de kans krijgt om te gaan slapen.

Je kind slaapt niet in

Probeer erachter te komen waardoor je kind niet kan inslapen. Zoek (samen) naar een goede oplossing.

Kan je kind echt niet inslapen? Kijk dan welke aanpak het beste bij jou en je kind past.

Je kind slaapt niet door

Elk kind wordt ’s nachts wel eens wakker. Bijvoorbeeld als het dorst heeft of akelig gedroomd heeft. Geef je kind dan wat te drinken of troost het. Meestal slaapt je kind gewoon weer verder.

Geef je kind de volgende morgen een compliment omdat het weer naar bed is gegaan.

Algemene slaaptips voor peuters

  • Stel een vaste bedtijd in met een vast slaapritueel, dat ongeveer 20 tot 30 minuten duurt.
  • Ga een halfuur voor bedtijd over op rustige spelletjes of activiteiten.
  • Breng je kind naar bed in een gezellige, ontspannen sfeer.
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer. De ideale kamertemperatuur ligt tussen 16° en 18° C. Zorg voor een lekker bed.

Fiona over slaapproblemen bij peuters

Bron: Opvoedinformatie Nederland

In dit filmpje geeft Fiona tips over slaapproblemen bij peuters.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaande e-mail adressen.

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaand telefoonnummer.

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal