"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Grote eters

Laatst gewijzigd op: februari 5, 2013

Kinderen zijn steeds vaker te dik. Dat is jammer, want kinderen die al op jonge leeftijd overgewicht ontwikkelen, komen daar later in hun leven ook vaak moeilijk van af.

Gezonde eetgewoonten

Gezond eten en genoeg bewegen is heel belangrijk! Dat is de basis voor een gezond gewicht. Leer je kind zo vroeg mogelijk gezonde eetgewoonten aan. Als je zelf het goede voorbeeld geeft, door gevarieerd en niet de hele dag door te eten, zal je kind deze goede gewoonten van je overnemen. Dan heb je de grootste kans dat je kind op een gezond gewicht blijft.

Genoeg gegeten?

Kinderen voelen zelf heel goed aan wanneer ze genoeg hebben. Genoeg is dan ook echt genoeg. Dwing je kind niet om meer te eten want daardoor kun je het natuurlijke gevoel van honger en verzadiging (‘genoeg gehad’) verstoren.

Hoe houd je je kind op een gezond gewicht?

  • Je kunt je kind 2 tot 4 keer per dag een (gezond) tussendoortje geven. Doe dat op vaste tijden. Zo leren kinderen dat ze er op andere momenten niet om hoeven te vragen. Je kind moet wel voldoende trek hebben voor de hoofdmaaltijden.
  • Neem de tijd om dit tussendoortje samen op te eten. Maak het gezellig. Leer je peuter om niet te gaan spelen onder het eten en het hapje bewust op te eten.
  • Bewegen is heel belangrijk. Het is gezond en leuk. Laat je kind bijvoorbeeld iedere dag buiten spelen, en ga lopend of op de fiets naar school en de speeltuin.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaande e-mail adressen.

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaand telefoonnummer.

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal