"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Grote eters

Als je kind graag en veel eet, is het extra belangrijk dat het gezond eet. Zo probeer je te voorkomen dat je kind overgewicht krijgt. Kinderen die al op jonge leeftijd overgewicht ontwikkelen, komen daar later in hun leven vaak moeilijk van af. De kans op ziektes zoals diabetes of hart- en vaatziekten is voor kinderen met overgewicht op latere leeftijd groter.

Gezonde eetgewoonten

Gezond eten en genoeg bewegen is belangrijk! Een goede leefstijl is de basis voor een gezond gewicht. Leer je kind zo vroeg mogelijk gezonde eetgewoonten aan. Als je zelf het goede voorbeeld geeft, door gezonde keuzes te maken, gevarieerd en op vaste tijden te eten, zal je kind deze goede gewoonten van je overnemen. Dan heb je de grootste kans dat je kind op een gezond gewicht blijft.

Hoe houd je je kind op een gezond gewicht?

  • Je kunt je kind 2 tot 4 keer per dag een (gezond) tussendoortje geven. Doe dat op vaste tijden. Zo leren kinderen dat ze er op andere momenten niet om hoeven te vragen. Je kind moet wel voldoende trek houden voor de hoofdmaaltijden.
  • Neem de tijd om dit tussendoortje samen op te eten. Maak het gezellig. Leer je kind om niet te spelen, lezen of op een schermpje te kijken tijdens het eten. Zo eet het bewust.
  • Bewegen is heel belangrijk. Het is gezond en leuk. Laat je kind iedere dag buiten spelen, en ga lopend of op de fiets naar school en de speeltuin.

Genoeg gegeten?

Kinderen voelen zelf heel goed aan wanneer ze genoeg hebben. Genoeg is dan ook echt genoeg. Dwing je kind niet om meer te eten, want daardoor kun je het natuurlijke gevoel van honger en verzadiging (‘genoeg gehad hebben’) verstoren.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande e-mail adressen:

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande telefoonnummers:

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal