"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Bedtijd

Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te groeien en om overdag voldoende energie te hebben. Tijdens de slaap komen het lichaam en de gedachten tot rust.

Slaapt je kind genoeg?

Kinderen in de leeftijd tussen 4 en 5 jaar slapen ongeveer 11 tot 12 uur per nacht. Tussen de 6 en 10 jaar slapen ze ongeveer 9 tot 10 uur per nacht. De groep 11- tot 13-jarigen slaapt gemiddeld 9 uur per nacht. Dit zijn gemiddelden, want de behoefte aan slaap kan per kind verschillen. Je kunt daarom ook het best zelf de bedtijden bepalen. Het is voor ieder kind anders hoeveel slaap genoeg is. Er zijn geen regels die zeggen dat kinderen zoveel uur moeten slapen of op een bepaald tijdstip naar bed toe moeten. Meestal is het zo dat wanneer kinderen ouder worden, ze minder uren slaap nodig hebben. Komt je kind ’s morgens meestal uitgerust uit bed? En kan het zich overdag goed concentreren? Dan heeft je kind voldoende slaap.

Zorg ervoor dat je kind duidelijk weet:

  • wanneer het moet gaan slapen (bijvoorbeeld na het eten);
  • wat het moet doen voordat het gaat slapen;
  • wie het naar bed brengt;
  • of het een tv-programma mag afkijken of een spelletje mag afmaken.

Moeite met naar bed gaan

Misschien gaat je kind niet graag naar bed? Je kunt je kind helpen de overgang van de dag naar de nacht makkelijker te maken. Het is handig om daarbij een vast slaapritueel te hebben. Spreek af met je kind wat de vaste bedtijd is. Vertel ruim voor de start (bijvoorbeeld 20 minuten) van het slaapritueel dat het bijna bedtijd is. Je kind kan dan afmaken waarmee het bezig is. Herhaal deze boodschap nog eens (bijvoorbeeld na 10 minuten) voor het ritueel begint. Als je kind wat ouder wordt, is het zelfstandiger. Je kind kan zelf naar bed gaan en volgt dan zijn eigen ritueel. Maak goede afspraken over wanneer je kind gaat slapen en praat erover als je kind zich niet aan de afspraken houdt.

Tips

  • Voor kinderen die bang zijn in het donker is een nachtlampje een oplossing.
  • Veel opwinding is niet bevorderlijk voor het inslapen. Spannende films, opwindende computerspelletjes of stoeien voor het naar bed gaan, kun je beter vermijden.
  • Het is prettig voor je kind om samen de dag nog even door te nemen. Wat was er leuk vandaag, wat was minder leuk? Dit kun je doen als je kind al in bed ligt.
  • Ook grotere kinderen vinden het vaak leuk om voor het slapengaan nog even te worden voorgelezen.
  • Als je je kind overdag veel laat bewegen, komt dat het slapen zeker ten goede.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande e-mail adressen:

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande telefoonnummers:

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal