"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Veganistisch

Laatst gewijzigd op: april 22, 2014

Bij een veganistisch dieet laat je alle dierlijke producten weg. Je eet dan geen vlees, vis, eieren en zuivelproducten.

Wat eet je kind?

Het is een lastige keuze of je je kind ook veganistisch wilt laten eten als het begint met vaste voeding. De kans is groot dat je kind een tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen. Het is vooral moeilijk om voldoende vitamine B12, calcium, ijzer, omega 3-vetzuren en vitamine D binnen te krijgen als je de dierlijke producten weglaat.

De gevolgen van tekorten kunnen voor baby’s en jonge kinderen veel groter zijn, omdat ze nog in de groei zijn.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten. Het zit ook in enkele wieren en in gistextract. Maar je lichaam kan de B12 uit wieren niet opnemen en de B12 uit gistextract levert niet genoeg. Je kunt daarom het beste kiezen voor een vitaminepreparaat met B12.

Calcium

Je kind heeft calcium nodig voor sterke botten en een goed gebit. In het eerste levensjaar is borstvoeding, kunstvoeding of opvolgmelk een belangrijke bron van calcium. Plantaardige zuivelvervangers zoals soja-, haver- of rijstdrinks, zijn niet geschikt voor kinderen jonger dan een jaar.

IJzer

IJzer is belangrijk is voor de vorming van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door ons lichaam. Plantaardige producten die veel ijzer bevatten zijn: brood, volkoren graanproducten, noten, peulvruchten en donkergroene bladgroenten.

Omega 3-vetzuren

Dit zijn gezonde vetzuren die ook wel visvetzuren worden genoemd. Ze zitten vooral in vis en plantaardige oliën, zoals lijnzaadolie. Er zijn ook visoliecapsules te koop en producten waar omega 3-vetzuren aan zijn toegevoegd.

Vitamine D

Voor kinderen tot 4 jaar geldt het advies om ze elke dag een supplement te geven met 10 microgram vitamine D. Je kunt vitamine D-supplementen kopen in de vorm van druppels, capsules of tabletten bij de apotheek of drogist.

Diëtist

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind de noodzakelijke voedingsstoffen genoeg binnenkrijgt. Dat wordt steeds belangrijker naar mate je kind minder kunstvoeding (flesvoeding) of borstvoeding krijgt. Vraag advies aan een diëtist als je je kind veganistisch wilt laten eten.

COVID-19

Het kan zijn dat deze tekst (nog) niet helemaal klopt volgens de laatste RIVM-Richtlijnen. Houd bij het opvolgen van onze tips en adviezen altijd rekening met deze richtlijnen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaande e-mail adressen.

Het CJG is van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar via onderstaand telefoonnummer.

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal