"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Gewicht

Tijdens je zwangerschap is het normaal dat je aankomt in gewicht. Gemiddeld word je 2 kilo per maand zwaarder. Veel vrouwen komen iets meer aan, andere juist minder.

Lijn niet tijdens de zwangerschap

Lijn niet als je zwanger bent. Jij en je baby krijgen dan te weinig voedingsstoffen binnen. Let niet te veel op de weegschaal. Probeer wel zo gezond mogelijk te eten en snoep niet te veel. Val je de eerste drie maanden een paar kilo af door de misselijkheid? Dat is niet erg.

Goed eten is belangrijk

Als je tijdens de zwangerschap niet genoeg in gewicht toeneemt, kan je kind een laag geboortegewicht hebben en eerder geboren worden dan de bedoeling was. Genoeg en gezond eten is dus belangrijk.

Wil je vasten, bijvoorbeeld vanwege de Ramadan? Bespreek dit met je verloskundige of gynaecoloog.

Overtollige kilo’s na de bevalling

Bij de bevalling raak je ongeveer 6 kilo direct kwijt. Dat is het gewicht van de baby, het vruchtwater en de placenta. De overige kilo’s zullen daarna weer wegslinken. Je borsten worden minder zwaar als je de borstvoeding afbouwt, en het extra bloed dat je tijdens de zwangerschap hebt aangemaakt, zal ook afgebouwd worden.

Het herstel van je lichaam heeft tijd nodig en het is belangrijk om jezelf die tijd ook te gunnen.

Tips om niet te zwaar te worden

Om niet te zwaar te worden, heb je misschien iets aan de volgende tips:

  • Neem altijd volkorenproducten. Dan zit je sneller vol.
  • Neem als tussendoortjes groente en fruit. Kies bijvoorbeeld voor wortels, mandarijnen, appels, radijsjes of stukjes komkommer.
  • Haal niet te veel lekkere dingen in huis.
  • Doe geen boodschappen als je honger hebt.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.
Laatst gewijzigd op: mei 10, 2016

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande e-mail adressen:

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande telefoonnummers:

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal