Seksuele ontwikkeling
De seksuele ontwikkeling begint al bij de geboorte en gaat het hele leven door. Ieder kind ontwikkelt zich in een eigen tempo.
Het eigen lichaam ontdekken
Bij baby’s staat de seksuele ontwikkeling vooral in het teken van het eigen lichaam ontdekken. Dit doen ze door zichzelf veel aan te raken, ook hun geslachtsdelen.
Waarom is dit belangrijk?
Door zichzelf aan te raken leren baby’s spelenderwijs hun eigen lichaam kennen en ervaren ze wat zij prettig en onprettig vinden. Het aanraken van de geslachtsdelen kan een prettig gevoel geven en je baby rustig maken. Net zoals op een duim zuigen. Bij jongens helpt het aanraken van de piemel ook bij het losmaken van het velletje (de voorhuid) en het verkennen van zijn grenzen.
Wat is ‘normaal’?
Het aanraken van de geslachtsdelen gebeurt in het eerste levensjaar vooral toevallig. Vanaf een jaar kan je baby bewust met de geslachtsdelen gaan spelen. Zowel jongens- als meisjesbaby’s raken hun geslachtsdelen aan. Meisjes vaak iets later en iets minder vaak.
Sommige jongensbaby’s kunnen al een stijve piemel (erectie) krijgen. Dit kan gebeuren tijdens het verschonen, maar ook op andere momenten. Vaak gebeurt dit toevallig.
Wat kun je doen?
Als je baby de eigen geslachtsdelen aanraakt hoef je niets te doen. Het is niet schadelijk, maar zorgt voor een gezonde ontwikkeling. Geef bijvoorbeeld tijdens het verschonen of in bad even de tijd om de geslachtsdelen aan te raken. Zo leert je baby spelenderwijs het eigen lichaam kennen en ontdekt het wat prettig en onprettig voelt.
Seksuele opvoeding
Baby’s houden van knuffelen. Ze zitten graag op schoot en worden graag vastgehouden. Dat geeft een veilig gevoel en zorgt voor vertrouwen. Seksuele opvoeding begint dan ook met het knuffelen van je baby. Dit legt de basis voor de weerbaarheid.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op Kindenseksualiteit.nl. Je kunt ook de brochure ‘Seksuele opvoeding van kinderen 0 en 6 jaar’ of de brochure ‘Seksuele ontwikkeling van kinderen 0-18 jaar’ downloaden van de website van Rutgers.