Gezond opgroeien & gezonde levenstijl

Gezond opgroeien... dat klinkt heel leuk en dat willen we natuurlijk allemaal voor onze kinderen. Maar wat bedoelen we daar eigenlijk mee?

Het lijkt heel simpel, namelijk gezonde voeding, voldoende beweging, regelmatig een frisse neus in de buitenlucht en voldoende rust tussen alle (social media) afleidingen door. Daar voelt ieder mens zich beter door, maar voor kinderen in de groei is dit extra belangrijk. Het is de basis voor een goede gezondheid waardoor je kind letterlijk en figuurlijk ‘lekker in zijn of haar vel zit’.

Hoe beïnvloedt dit je leven als ouder?

Je kunt er als ouder best onzeker van worden, want hoeveel beweging is voldoende beweging? En gezonde voeding... je hoort tegenwoordig zoveel verschillende berichten, wel melk of toch maar niet en is sinaasappelsap nog wel zo gezond? Je wilt het graag ‘goed’ doen, maar je weet even niet waar je moet beginnen. Inzichten veranderen ook, maar een paar basistips willen we je graag meegeven!

Tips
  • Vervang 2 zoete drankjes per dag door water, dat scheelt 6 à 7 kilo per jaar!
  • Maak het drinken van water leuk door er stukjes fruit, komkommer of munt in te doen.
  • Komkommer, worteltjes of tomaat zijn ook lekkere tussendoortjes (én je hebt gelijk wat groente te pakken ;-)
  • Bijna bedtijd? Liever geen zoete drankjes meer, anders stuitert je kind nog even door, voordat ze in slaap vallen.
  • Twijfel je over de groei? Bij de huisarts of de jeugdverpleegkundige van school of het consultatiebureau kun je een groeicurve laten maken.
Merk jij dit ook?

Als je kind niet lekker in zijn of haar vel zit, hoe zou je dat kunnen merken? Kijk eens goed naar je kind... ziet hij of zij er té dik of té mager uit of hoor je dat wel eens uit je omgeving? Dat is een heel belangrijk signaal. Kinderen gaan dan vaak niet graag naar school, omdat ze worden gepest of altijd als laatste worden gekozen bij de gymles. Het kan ook zo zijn dat je kinderen te moe zijn om uit bed te komen en jou veel ochtendstress bezorgen om iedereen op tijd met een gevulde maag naar school te krijgen!? Of is het avondeten bij jullie geen gezellig samenzijn, maar meer een strijd om groenten naar binnen te krijgen? Herken je een van deze situaties? Dan komen wij van pas!

Hoe kunnen wij helpen?

Samen kunnen we onderzoeken waarom je kind niet fit is of zelfs down. Het is vaak een samenspel van factoren. Je kind wordt bijvoorbeeld gepest, doordat er sprake is van overgewicht. Of eet teveel ongezonde dingen, omdat hij of zij verdrietig is. Waar ligt het aan en hoe kunnen we dit veranderen? Loopt het thuis niet lekker of zit je kind met zichzelf in de knoop, dan kan een CJG-coach uitkomst bieden. Is er sprake van onder- of overgewicht, dan ligt een diëtist meer voor de hand.

 

Financiën en regelgeving

Wil je je kind meer laten bewegen, maar heb je niet zoveel geld? De gemeente organiseert veel gratis activiteiten in verschillende wijken. Je kunt gebruik maken van de jeugdsportpas en kennismaken met verschillende sporten of een Jeugdsportfonds aanvragen. Met deze vergoeding (maximaal € 250,-) kan het lidmaatschap van de sportvereniging worden betaald. Het Sociaal Wijkteam kan eventueel helpen met de aanvraag hiervan.

Agenda

Er zijn veel verschillende trainingen en cursussen die je kunt volgen op het gebied van opvoeden en opgroeien. We maken het graag makkelijk voor jou om te kiezen en zetten het aanbod in deze regio op een rijtje.