"Het was maar een kleine vraag, maar ze namen echt de tijd voor me"
De vader van Max belde met het Informatie & Adviesteam

Nachtrust

Tijdens de zwangerschap kun je moeite krijgen met het vinden van een prettige slaaphouding. Met kussens kun je veel oplossen.

Buik- en rugligging

Als je een echte buikslaper bent, is het wel even wennen met een baby in je buik. Met behulp van kussens kunnen vrouwen soms nog lang op hun buik blijven slapen.

Als je het prettiger vindt om op je rug te liggen, kun je een klein kussentje onder je zij leggen. Zo ga je iets meer op je zij liggen. Als je op je zij ligt is de doorbloeding het beste en krijg je het minste last van duizeligheid. Slapen op je zij is ook het beste voor je baby.

Probeer vanaf 28 weken zwangerschap altijd op de zij in te slapen en de rugligging te vermijden. Dit is het veiligst voor jou en je baby.

Zijligging

Op een gegeven moment is je buik te groot en ga je vanzelf op je zij slapen. Maar het is wel lastig om de hele nacht in één starrre houding te liggen. Ondersteun je lichaam dan met kussens in je rug of tussen je knieën, zodat je ontspannen op je zij kan slapen. Het helpt ook als je aan het begin van je zwangerschap al eens oefent met inslapen op je zij.

Goedgekeurde informatie!

Het keurkmerk van de betrouwbare opvoedinformatie van Opvoedinformatie Nederland Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.
Laatst gewijzigd op: augustus 12, 2013

Cookies

Wij gebruiken cookies voor statistieken die ons helpen onze site te verbeteren. Door deze site te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen, gaat u hiermee akkoord.

Informatie & Advies

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande e-mail adressen:

Het CJG is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande telefoonnummers:

IJmond
Haarlem & Zandvoort
Bloemendaal